FreeThinking

Maakuntien kasvupalvelut

 

Kasvupalveluilla pyritään uudistamaan työvoimapalveluita jakamalla työllistymispalveluita maakunnan toteuttamiin palveluihin, joita tarjoaa julkiset työvoimapalvelua tarjoavat toimipisteet tai yksityiset työvoimapalveluja tarjoavat tahot, joita maakunta ostaa. Lähtökohtaisesti periaatteet mihin palvelun tarjoajien valitseminen perustuu vaikuttaa näin luettuna hyväksyttävältä, mutta koska tulevaisuutta ei voi ennustaa, sen toteutuminen ei ole helppoa.

 

Tässä kasvupalvelu vuorokeskustelussa tähdennetään sitä, että palveluntarjoajien, olisi keskityttävä sen oman hyväksyttävän tuloksen aikaansaamiseksi, eli työssä pysymiseen ei pelkästään työllistymiseen. Kuinka se onnistuu jos kaikki ei ole halukkaita palkkamaan pidemmällä aikajänteellä.

 

  • ”Iso-Britannian mallia vastaavissa lähestymistavoissa

            pitäisi huomioida, että operaattoreilla pitää olla

            tulosvastuu myös sen alaisista alihankkijoista, jotta ei

           synny hyvä veli–tyyppisiä verkostoja”

 

Suomessa on haettu malleja ulkomailta ja Iso-Britanniasta on löydetty

miellyttävä kasvupalvelua tukevia käytäntöjä ja kyllähän tämän kaltaiset

linjaukset kuulostavat hyvältä.

 

”Palveluissa maksetaan pääasiassa tuloksista, ei

suoritteista. Tuloksellisuustietoa raportoidaan

regressiomalliin pohjautuvalla tähtiluokituksella.”

 

Mutta kuinka se tulee toimimaan, jos palvelun tarjoaja havaitsee, että

joidenkin työttömien osalta ei pystytä kerryttämään tulosta. Rajoittaako tämä joidenkin osalta mahdollisuutta saada sellaista palvelua, jonka kautta hän työllistyisi. Vai tarkoittaisiko se sitä, että jokaisen kohdalta on synnyttävä tulosta ja tällöin palveluntarjoajat vähenevät. Toisaalta palveluntarjoajat olisivat valmiita sopimaan pidempiä sopimuksia palvelun maksajan kanssa. Nämä kasvupalvelut olisi nykysuunnitelmien mukaan otettava käyttöön vuoden 2019 alussa. Sitä ennen olisi myös palveluntarjoajien mukaan saada aikaiseksi tämänkin osalta yhteneväiset tietojärjestelmät. Pystytäänkö sellainen järjestämään? Ketkä siihen tietojärjestelmään pääsisivät käsiksi, kaiken hallinnoin osalta se olisi välttämätöntä.

 

 

https://tem.fi/documents/1410877/3178243/markkinavuoropuhelu-raportti/7affd776-2cc6-4745-8fb3-dab77d3326be

 

Vielä tuosta Iso-Britanniasta, joka tämän markkinavuoro puhelun osalta oli kirjattu.

Siellä oli yksi linkki, joka oli hieman virheellinen. Virheitähän sattuu, joista jotkut ovat korjattavissa niin kuin tämäkin.

 

https://www.gov.uk/government/groups/work-programme-partnership-forum

 

Sivustohan vaikuttaa hyvinkin ajankohtaiselta kaikin puolin. Ja herättää myös heti kysymyksiä, voiko tällainen olla Suomessa mahdollista.

 

“Nearly 180 employers named and shamed for underpaying thousands of minimum wage workers”

 

“Lähes 180 työantajaa nimettiin ja häpäistiin alipalkan maksamisesta tuhansille minimipalkka työntekijöille”.

 

Tätä oli tapahtunut vähittäiskauppiaitten, sairaanhoito elinkeinossa ja kampaamoissa. Millä tavalla täällä Suomessa valvotaan ja kuinka valvotaan ja pyritäänkö täällä ohjeistamaan työntekijöitä väärinkäytöksien havaitsemiseksi?

 

” There are no excuses for short-changing workers. This is an absolute red line for this government and employers who cross it will get caught - not only are they forced to pay back every penny but they are also fined up to 200% of wages owed.”

 

Kuten tuossa todetaan, sen ei pitäisi olla hyväksyttävää edes lyhytkestoisissa työsuhteissa. Siellä kiinni jääneitä rangaistaan ja väärinkohdellut saavat oikeutta. Näinkö Suomessakin uudistuksen jälkeen?

 

https://www.gov.uk/government/news/nearly-200-employers-named-and-shamed-for-underpaying-thousands-of-minimum-wage-workers

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat